miércoles, 6 de marzo de 2013

És realment fiable l'informe PISA?




M'agradaria destinar aquesta entrada a compartir amb vosaltres una lectura que he fet y que m'ha semblat prou interessant. L'article del qual parlo és: "La competencia científica y su evaluación. Análisis de las pruebas estandarizadas de PISA", on es presenten els resultats d'una investigació desenvolupada en el marc del Projecte I+D: “La Evaluación Educativa de los Aprendizajes de Segundo Orden, Aprender cómo Aprender, Análisis de Proyectos Internacionales y Experimentación de Estrategias Alternativas”, finançat pel Ministeri d'Educació Y Ciència. 
El programa PISA, dirigit per la OCDE, es basa en l'anàlisi del rendiment dels estudiants a partir de proves estandarditzades que es realitzen cada tres anys i que tenen com a finalitat valorar les competències assolides per alumnes de 15 anys, a nivell internacional. 
Aquesta avaluació, es centra principalment en l'assoliment de coneixements, capacitats i actituds que un estudiant ha d'activar per donar resposta a un problema. 
Això implica, doncs, que els alumnes hagin d'interaccionar amb una realitat concreta i que l'aprenentatge no es basi únicament en la memorització de conceptes. 
El projecte d'I+D, ha realitzat un anàlisi de les proves alliberades per PISA corresponents als anys 200-2006. Els resultats conclouen que aquestes proves demanden principalment capacitats científiques de baixa complexitat. 
Per tant, consideren que "se debería potenciar una aproximación más holística e interdisciplinar a las competencias, pues encontramos una falta de correspondencia entre el concepto de competencia que plantea DESECO (2002) y el que plantea PISA (OCDE, 2006), que tiende a atomizarla adoptando un enfoque analítico y a fragmentarla en disciplinas, capacidades, habilidades y destrezas según hemos analizado". 

Resumint, el que l'article planteja és un estudi que tingui en compte altres indicadors com són la motivació, els aspectes socials i ètics y que no es centri únicament en l'avaluació de capacitats, que a més al ser valorades individualment, semblen no mostrar el grau d'adquisició de competències a l'escola. 

A l'entrada anterior que vaig fer al blog, em plantejava la necessitat de combinar la teoria amb la pràctica. Mirant alguns dels informes PISA me adonat que no es contempla aquesta part més pràctica o de contacte amb la realitat. Per tant, em qüestiono si es tracta d'una omissió d'aquesta part de l'educació o d'una falta de dades per poder analitzar-ho. 
A l'hora també em plantejo si es pot saber si un alumne ha adquirit o no una competència mitjançant un exàmen on l'únic marge de demostració és un full de paper i un boli. 
Finalment, em plantejo al pregunta de: qui redacta les proves de l'informe PISA? Com pot ser que a Corea, a Canada i a Espanya, contextos totalment diferents, s'evaluin les mateixes coses i de la mateixa manera? 
Em sembla poc realista. Crec que tal i com està plantejat actualment l'informe PISA, l'única cosa que pot aportar és l'aument de la competitivitat entre països. 
Pensant en això últim, m'he enrecordat d'una anècdota que crec que es prou significativa. Actulament, estic realitzant les meves pràctiques de Pedagogia a una UEC. Aquest any, totes les UECs de Catalunya han quedat fora de les proves de competències bàsiques. L'excusa política no us la donaré perquè ni la conec ni la crec, però us diré el que jo penso: es preten excloure a uns alumnes que són fruit del nostre sistema educatiu (si, el nostre) per, de cara a la societat, demostrar que tenim un bon nivell... 



No hay comentarios:

Publicar un comentario